Optimal Press
Största möjliga allvar

Största möjliga allvar omslag

BILDER FRÅN DEN SVENSKA SERIEREVOLUTIONEN

I mitten på 80-talet förändrades den svenska seriekulturen i grunden. Tidningar som Epix, Pox och Pulserande Metal öppnade dammluckor till en störtflod av internationella serier som tidigare ansetts omöjliga att publicera i Sverige. Episka, satiriska, humoristiska, feministiska, konstnärliga, och pornografiska serier i en salig blandning. Mitt i händelsernas centrum befann sig en ung konststuderande serietecknare med en stark vision: att göra något väsentligt med seriemediet.

Från det jag flyttade till Stockholm hade allt rusat på med expressfart. Under ett halvår hade jag gett ut ett par fanzines, fått anställning på Bild & Bubbla, sedan startat ett tryckeri med Thomas. Därefter fått jobb på Epix. Först som bokhållare, sedan som redaktör. Jag hade lärt känna några av Sveriges främsta serietecknare och fått tips om nya material och metoder. Samtidigt hörde allt fler av sig och ville ha serier av mig till sina fanzin. Målarskolan hade jag gett upp. Jag kände mig färdigutbildad. Tanken på att teckna ett längre album kändes inte längre så främmande.

”Den som etablerade realismen som seriegenre i Sverige var Gunnar Krantz med album som Falska liv.”

Göran Ribe

”Berättelsen är välgörande fri från glorifiering.”

Erling Frick Svd 7/9-86

”Styrkan hos Gunnar Krantz ör framförallt att han är en av de få unga svenskar som arbetar episkt med seriemediet.”

Nisse Larsson, DN 3/3 1988

”Här finns den nerv, sensualitet och närhet som man bör kunna kräva av en serie om kärlek.”

Jan Elvsen Kvp 13/10-1989

Gunnar Krantz (född 1962) är serietecknare och konstnär. Han debuterade 1986 med seriealbumet Alger, som året därpå belönades med det första Urhundenpriset. Han har därefter publicerat en lång rad mer eller mindre självbiografiska seriealbum, som Superangst, Nollad, Cykelhippie och Vänster Vänster. Hans konst har visats på gallerier och konstinstitutioner runtom i norden, bland annat Louisiana Museum of Contemporary Art och Dunkers Kulturhus.

Ovanstående information är hämtad från förlagens beskrivning av boken.

Comments are closed.